V pražarni Escobar vedno priporočamo, da si skodelico kave privoščite brez vseh dodatkov, saj kave navdušujejo z zelo raznolikimi okusi, ki so odvisni od raznolikih porekel, kavnih sort in načinov procesiranja.

Ker pa je kava del našega vsakdana, spoštujemo tudi navade in razvade, prav je, da skodelico kave spijete in ob njej uživate. Ker se kavna industrija in ponudba kave na trgu spreminja, vas bo morda, ko boste preprali ta članek, zamikalo, da spremenite navade, se znebite razvade, in začnete v kavi uživati na drugačen način.

Pogled v kavno zgodovino

Dodajanje sladkorja je pri veliko kavopivcih zakoreninjena navada. Če pogledamo v zgodovino, v 16. stoletje, ko so v Evropo začela prihajati prva kavna zrna, je bila kava pravo razkošje, enako je veljalo za sladkor. Pitje kave je bilo rezervirano le za bogate. Ker pa so bila to večinoma kavna zrna slabe kakovosti in pražena zelo temno, so v kavni napitek skoraj vedno dodajali sladkor, da je vsaj malo prekril grenke, neprijetne okuse kave.

Ko se je pitje kave razširilo tudi na druge sloje prebivalstva, pa so ljudje dodajali sladkor v kavo tudi zato, da jih je napitek okrepil z energijo pri vsakodnevnih opravilih.

Trije valovi v 20. stoletju

Dodajanje sladkorja z enakim razlogom, uravnotežiti grenke in kisle kavne okuse zaradi slabe kakovosti kave in nepravilnega praženja kavnih zrn, se je ohranilo vse do 20. stoletja.

S prvim valom kave, ki se kronološko umešča v obdobje po drugi svetovni vojni, je kava postala dobrina in globalno zaželena pijača. V tem obdobju je kava eksponentno pridobivala priljubljenost, bolj kot okus in kakovost, so bili v ospredju poživljajoči atributi napitka. Sladkor v kombinaciji s kofeinom je bila vsakodnevna poživitev za marsikoga.

Drugi val je kavo vpel v kolesje industrializacije, tako gojenje, praženje in priprava kavnih napitkov so se prilagodili množični potrošnji. Kavarne in restavracije so se osredotočile na pripravo espresso napitkov, na menije pa so se uvrstili tudi različni kavni napitki z mlekom in drugimi bolj ali manj sladkimi dodatki, v besednjak ljubiteljev novih kavnih receptur so se prikradli izrazi, kot so »capuccino«, najrazličnejši »latte« napitki, tipi praženja »french roast« itd. Tipična blagovna znamka, ki nekako pooseblja drugi val, je ameriški Starbucks.

Raznolikost in nov svež veter v kavno industrijo je prinesel tretji val kave (izvirno third wave of coffee), gre za trend, ki se je začel konec 20. stoletja in preferira proizvodnjo kakovostne kave in postavlja kavo z nivoja vsakdanje dobrine ob bok vrhunskim produktom, kot so izbrana vina, piva, siri, čokolade … Kljub priljubljenosti sladkorja v kavi skozi zgodovino se specialty segment odmika od tega trenda.

Številni ljubitelji specialty kav se namreč strinjamo, da dodajanja sladkorja (in pa tudi mleka) prekrije pristne in kompleksne kavne note skrbno pridelanih kav.

Raznolike kave, raznoliki okusi

V pražarni Escobar vsem ljubiteljem kav svetujemo, da kavo v skodelici najprej spoznate, torej okusite kavo brez vseh dodatkov. Potem pa dodate sladkor glede na kavo, ki jo imate v skodelici in si kavo osladkate po želji. Skodelica kave je vendarle zelo osebna stvar, in kot smo zapisali na začetku, najboljša je tista kava, ki vam polepša dan. Z dodatkom sladkorja ali brez.

Kot zanimivost

Mini anketo o tem, ali si dodajate sladkor v kavo smo izvedli tudi na našem Instagram profilu.

Rezultati so na pozitivno presenetili, saj 82 % vseh sodelujočih pije kave brez dodajanja sladkorja.

Vprašanje se je glasilo: Koliko g sladkorja dodaš svoji skodelici kave?

Odgovor A: 0 g je izbralo 82 % sodelujočih

Odgovor B: eno žličko (5 g) je izbralo 13 % sodelujočih

Odgovor C: več kot 5 g je izbralo 5 % sodelujočih

V katero skupino kavopivcev spadate vi?

 

Photo by Mathilde Langevin on Unsplash